ΠΟΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ΟΙ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΞΕΝΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ;


pvaigaiou

 
 
 

 
Ποιες είναι σήμερα οι πιο δημοφιλείς ξένες γλώσσες στον κόσμο;
 
     Η εποχή είναι πράγματι ιδανική για να μάθει κανείς ξένες γλώσσες. Η επέκταση της ανώτατης εκπαίδευσης τις τελευταίες δεκαετίες σε συνδυασμό με την αυξανόμενη ζήτηση των φοιτητών για τις ξένες γλώσσες και φιλολογίες, οδήγησαν τα πανεπιστήμια στο να προσφέρουν μία πολύ πλουσιότερη γκάμα μαθημάτων γλωσσών απ’ ότι στο παρελθόν.
     Οι αποφάσεις που παίρνουν οι φοιτητές σε προπτυχιακό ή μεταπτυχιακό επίπεδο μπορούν να αποκαλύψουν πολλά και για τον τρόπο με τον οποίο οι νέοι άνθρωποι στο σύνολό τους αντιμετωπίζουν το πνευματικό και οικονομικό τους μέλλον. Ο David Williams αποκαλύπτει ποιες γλώσσες κερδίζουν στη ζυγαριά, ποιες χάνουν και γιατί.
     Αν και είναι δύσκολο να βρεθούν τα στοιχεία σε παγκόσμιο επίπεδο, εντούτοις τόσο οι ΗΠΑ όσο και η Αγγλία -οι δύο ηγέτιδες χώρες στον τομέα της διεθνούς εκπαίδευσης- παρουσιάζουν ξεκάθαρα και οργανωμένα στατιστικά στοιχεία για το ποιες γλώσσες επιλέγουν οι φοιτητές να σπουδάσουν στα πανεπιστήμια. Και μάλιστα -το πιο σημαντικό πλεονέκτημα των συγκεκριμένων στατιστικών- αφήνοντας την lingua franca, τα Αγγλικά, εκτός της εξίσωσης.
 
Νοηματική Γλώσσα
     Τη μεγαλύτερη ίσως έκπληξη στις αμερικανικές στατιστικές αποτελεί η άνοδος της Αμερικανικής Νοηματικής Γλώσσας. Από το 1958 και κάθε τέσσερα χρόνια, η Εταιρεία Σύγχρονης Γλώσσας (Modern Language Association - MLA) συγκεντρώνει τα στατιστικά στοιχεία των εγγραφών σε προγράμματα γλωσσών από όλα σχεδόν τα κολλέγια και τα πανεπιστήμια στις ΗΠΑ. Η τελευταία έρευνά τους έλαβε χώρα το 2006 και δημοσιεύτηκε το 2007 και σύμφωνα με αυτήν, η  Αμερικανική Νοηματική ξεπέρασε τα Ιταλικά και έγινε η πιο δημοφιλής μη-ευρωπαϊκή γλώσσα και η τέταρτη κατά σειρά γλώσσα που διδάσκεται περισσότερο σε ολόκληρη τη χώρα (μετά τα Ισπανικά, τα Γαλλικά και τα Γερμανικά).
     Η Rosemary G. Feal, η Διευθύντρια του Modern Language Association, λέει τα εξής: «Στην αμερικανική ανώτατη εκπαίδευση, η απήχηση μιας γλώσσας έχει να κάνει με το τι πραγματικά θεωρούν οι φοιτητές ότι είναι ενδιαφέρον και χρήσιμο. Επομένως δεν υπάρχει καμία αμφιβολία πως πιστεύουν ότι η εκμάθηση της Νοηματικής θα τους βοηθήσει στην καριέρα τους. Μετά την ψήφιση του νομοσχέδιου για τους Αμερικανούς-Με-Αναπηρίες το 1990, πολλά προγράμματα Νοηματικής υιοθετήθηκαν από τα πανεπιστήμια ως μαθήματα ξένων γλωσσών. Αρκετοί φοιτητές οι οποίοι απαιτείται στο πρόγραμμα σπουδών τους να δηλώσουν ένα μάθημα ξένης γλώσσας, θα επιλέξουν τελικά τη Νοηματική με τη λογική ότι θα ωφελήσει την καριέρα τους. Άλλη μια αιτία για την αυξημένη απήχησή της, είναι και ο βασικός ρόλος που έχει αποκτήσει η Νοηματική στις πιο προοδευτικές έρευνες της Θεωρητικής Γλωσσολογίας. Για όλους αυτούς τους λόγους οι φοιτητές θεωρούν πως πρέπει να μάθουν τουλάχιστον κάτι γι’αυτήν τη γλώσσα.»
 
Αραβικά
     Η Νοηματική αποτελεί πλέον μία από τις γλώσσες με ολοένα και περισσότερη ζήτηση, αφού οι εγγραφές στα συγκεκριμένα τμήματα αυξήθηκαν κατά 29,7% από το 2002 έως το 2006. Η πιο θεαματική αύξηση παρ’ όλα αυτά εντοπίζεται στα Αραβικά. Οι εγγραφές αυξήθηκαν κατά 126,5% στα τέσσερα αυτά χρόνια, ενώ ο αριθμός των σχολών που προσφέρουν μαθήματα αραβικών έχει σχεδόν διπλασιαστεί. Ο λόγος είναι απλός: 9/11.
     «Ο βασικός λόγος είναι η 11η Σεπτεμβρίου αλλά το θέμα είναι πολύ πιο σύνθετο αν το αναλύσεις περισσότερο», λέει η Rosemary Feal. «Ένα μέρος του ενδιαφέροντος για τα Αραβικά οφείλεται στην ανάγκη απόκτησης ευχέρειας στη γλώσσα για λόγους επαγγελματικούς ή ερευνητικούς. Αν βέβαια ρωτήσεις τους ίδιους τους φοιτητές, οι περισσότεροι θα σου πουν ότι εκτιμούν τη γλώσσα αυτή ως μία πύλη στην ιστορία, τον πολιτισμό και την πολιτική. Οι Αμερικανοί φοιτητές από την άλλη μεριά, υποστηρίζουν ότι τα Αραβικά είναι η βασική γλώσσα ενός πολύ σημαντικού μέρους του κόσμου και θέλουν να τη διδαχθούν ενώ την ίδια στιγμή τα πανεπιστήμια και τα κολλέγια ανταποκρίνονται θετικά σε αυτό το ενδιαφέρον. Είναι ιδιαίτερα αισιόδοξη αυτή η τάση, γιατί όταν πραγματικά "μπαίνεις" σε μία γλώσσα δεν μπορείς τελικά παρά να δεις τον κόσμο με άλλη ματιά».
 
Κινέζικα
     Η δεύτερη μεγαλύτερη θεαματική αύξηση -για πιο προφανείς ίσως λόγους- μεταξύ του 2002 και του 2006 στην Αμερική ήταν αυτή που συνέβη στην Κινεζική γλώσσσα, η ζήτηση για την οποία αυξήθηκε κατά 51% σε αυτήν την περίοδο. Και οι δύο αυτές τάσεις (προς τα Αραβικά και προς τα Κινέζικα) αντικατοπτρίζονται και στην Αγγλία (μόνο που επειδή τα στοιχεία εγγραφών που έχει συλλέξει η Αγγλία περιορίζονται σε προπτυχιακό επίπεδο -αντί για όλους τους τύπους μαθημάτων γλώσσας στην ανώτερη εκπαίδευση- τα στοιχεία αυτά ίσως είναι λιγότερο ευαίσθητα όσον αφορά στις διακυμάνσεις ζήτησης από τους φοιτητές).
     «Η Κινέζικη και η Ιαπωνική γλώσσα έχουν και οι δύο υποστεί μεγάλες πτώσεις ζήτησης από τους φοιτητές από το 1998/9 ως το 2001/2, αλλά έχουν προσφάτως (2002/3-2006/7) αρχίσει πάλι να κερδίζουν έδαφος ταχύτατα», αναφέρει μία έκθεση του αγγλικού Εθνικού Κέντρου Γλωσσών (CILT- National Centre for Languages). «Οι Σύγχρονες Μεσανατολικές Σπουδές έχουν επίσης αρχίσει να έχουν αυξημένη ζήτηση από το 2002/3 και μετά. Όσον αφορά στους μεταπτυχιακούς φοιτητές, μπορούμε πολύ διστακτικά να αναγνωρίζουμε ενδείξεις αύξησης ενδιαφέροντος στις Σύγχρονες Μεσανατολικές Σπουδές και στα Κινέζικα».
     Η συνολική εικόνα του ζητήματος είναι αυτή ενός αυξανόμενου εύρους επιλογών το οποίο απομακρύνεται πλέον από τις καθιερωμένες ευρωπαϊκές γλώσσες. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, εκτός από τη Νοηματική, τα Αραβικά και τα Κινέζικα, η Κορεάτικη και η Ιαπωνική γλώσσα έχουν επίσης γίνει ιδιαίτερα δημοφιλείς. Από τις ευρωπαϊκές γλώσσες, ακμάζουν ιδιαιτέρως τα Ιταλικά, τα Πορτογαλικά και τα Ισπανικά, ενώ οι πιο παραδοσιακές επιλογές των Γαλλικών, των Γερμανικών και των Ρωσσικών μόλις που επιβιώνουν. Μία άλλη ενδιαφέρουσα τάση είναι αυτή του αρκετά υψηλού ενδιαφέροντος για τα Αρχαία Ελληνικά, τα Λατινικά και για κάποιες άλλες γλώσσες απαραίτητες για τη μελέτη της Βίβλου, μία αύξηση που αποδίδεται στη στροφή προς τις Θρησκευτικές Σπουδές.
 
Γλώσσες με... πτώση
     Τι συμβαίνει με τις γλώσσες που αρχίζουν να χάνουν την απήχησή τους;
Σύμφωνα με το Εθνικό Κέντρο Γλωσσών της Αγγλίας, «οι φοιτητές στα τμήματα Αγγλικών και Γερμανικών μειώθηκαν κατά πολύ προς το τέλος του 1990. Αυτή η μείωση είναι ακόμη εμφανής αλλά έχει υπάρξει μία περαιτέρω δραματική πτώση τα τελευταία χρόνια. Συγκεκριμένα οι φοιτητές της Ιταλικής, έχουν αρχίσει να ελαττώνονται τα τελευταία οχτώ χρόνια».
     Στις ΗΠΑ παρ’ όλα αυτά, τα Ιταλικά πήραν τα πάνω τους, κυρίως λόγω του φαινόμενου της "κληρονομιάς", το οποίο επιφορτίζει τους ανθρώπους που επιθυμούν να μάθουν τη γλώσσα που δεν πέρασε σε αυτούς από τους μετανάστες προγόνους τους. Τα Γαλλικά και τα Γερμανικά παρουσιάζουν μία μικρή μείωση, αντανακλώντας την ίδια πτώση που παρατηρήθηκε στην Αγγλία τη δεκαετία του 1990.
     Ένα γενικότερο συμπέρασμα είναι ότι η ζήτηση για κάποιες συγκεκριμένς γλώσσες έχει παρουσιάσει μία  ιδιαίτερη πτώση. Τα συνολικά ποσοστά των σπουδαστών ξένων γλωσσών είναι υψηλά ήδη από τη δεκαετία του ’60. Καθώς όμως οι επιλογές διευρύνονται, έχει μειωθεί σημαντικά το συνολικό ποσοστό εκείνων που μαθαίνουν μία από τις παραδοσιακές ξένες γλώσσες -όπως είναι τα Γερμανικά ή τα Γαλλικά-, παρά το γεγονός πως ο αριθμός εκείνων που στην πράξη παρακολουθούν τέτοια μαθήματα έχει αυξηθεί. Ενώ το 1968 τα Γαλλικά επιλέγονταν από το 34,4% του συνόλου των φοιτητών, καταφέρνουν να συγκεντρώνουν μόνο ένα 13,1% του συνολικού ενδιαφέροντος το 2006, ενώ αντίστοιχα η Γερμανική γλώσσα ξέπεσε από το 19,2% στο 6%. Αυτό αντανακλά και τη θέση των γλωσσών ως αντικείμενο σπουδών εν γένει. Ο αριθμός εκείνων που παρακολουθούν μαθήματα ξένων γλωσσών έχει μεν αυξηθεί από το ’60 και μετά χωρίς όμως να συμβαδίζουν με τον γρήγορο ρυθμό ανάπτυξης της ανώτατης εκπαίδευσης και έτσι οι ξένες φιλολογίες παρουσιάζουν μεγάλη ποσοστιαία πτώση σε σχέση με όλα τα άλλα αντικείμενα σπουδών.
     «Τα Γερμανικά και τα Γαλλικά δεν θα βρεθούν ξανά στις ίδιες θέσεις που κατείχαν το ’60», λέει η Rosemary Feal, «αλλά αυτό απλώς αντανακλά την απεμπόληση εκείνης της εκπαιδευτικής τάσης που έδινε έμφαση στις ανθρωπιστικές επιστήμες και στις τέχνες, ενώ παράλληλα συνάδει με τη γενικότερη στροφή του ενδιαφέροντος προς  μία εξαιρετικά διευρυμένη γκάμα επιλογών στην ανώτατη εκπαίδευση».

 

Πηγή: " www.look4studies.com "

aggelies
ergasia
 
chios
chios
 
 kepea
 
 
 

 

Η ιστοσελίδα chiosjobs.gr ανήκει στην Περιφερειακή Ενότητα Χίου
Copyright © 2012 - Π.Ε.Χίου - Redesigned by Tetteris Michael