ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟ MBA


pvaigaiou

 
 
 

 
Αφιέρωμα στο MBA
 

Τι είναι το ΜΒΑ

Στις 8 Απριλίου του 1908, 33 δυναμικοί μάνατζερ συγκεντρώθηκαν στο Χάρβαρντ της Βοστώνης για να δημιουργήσουν ένα νέο κύκλο σπουδών που θα οδηγούσε στην απόκτηση του πτυχίου Master in Business Administration, του γνωστού MBA. Φέτος το MBA γιορτάζει τα 100 του χρόνια, έχοντας εξελιχθεί σε έναν από τους πιο περιζήτητους τίτλους σπουδών παγκοσμίως. Υπολογίζεται ότι φέτος περίπου 500.000 πολίτες του κόσμου θα αποκτήσουν MBA, με τη ζήτηση για σπουδές στη διοίκηση επιχειρήσεων να αυξάνεται. Είναι ενδεικτικό ότι, όπως αναφέρει το έγκριτο περιοδικό Economist, σύμφωνα με τα στοιχεία Graduate Management Admission Council, του διεθνούς οργανισμού που μεταξύ άλλων διαχειρίζεται τις αιτήσεις εισαγωγής στις πανεπιστημιακές οικονομικές σχολές, φέτος το 77% των προγραμμάτων MBA έχουν μεγαλύτερη ζήτηση σε σχέση με προηγούμενα ακαδημαϊκά έτη. Μάλιστα, όπως τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος του διεθνούς οργανισμού, κ. Ντέιβιντ Ουίλσον, η ζήτηση για σπουδές σε προγράμματα MBA θα παραμείνει υψηλή μέχρι τα τέλη του 2010. Ανάλογη είναι η εικόνα και στην Ελλάδα, όπου το MBA είναι ο δημοφιλέστερος μεταπτυχιακός τίτλος μεταξύ των οικονομικών σπουδών, και επιλέγεται όχι μόνο από οικονομολόγους σε πρώτο πτυχίο. Αλλά και από πληθώρα άλλων ειδικοτήτων όπως οι μηχανικοί, οι νομικοί, ακόμη και οι απόφοιτοι θεωρητικών σπουδών. Ενδεικτικό είναι ότι σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας Quacquarelli Symonds (QS), το 79% των Ελλήνων που επιθυμούν να κάνουν μεταπτυχιακές σπουδές, προτιμούν το ΜΒΑ. Εξ αυτών, το 81% δήλωσαν ότι θέλουν να κάνουν μεταπτυχιακό στη διοίκηση επιχειρήσεων για να βελτιώσουν τις επαγγελματικές τους προοπτικές.

Η επιτυχία του MBA (διεθνώς και στην Ελλάδα) οφείλεται άλλωστε στο γεγονός ότι βοηθάει τον κάτοχό του να κατανοήσει τη λειτουργία μιας επιχείρησης: πώς οργανώνεται, πώς δομείται, πώς διοικείται. Είναι άλλωστε ενδεικτικοί οι τομείς που αποτελούν τις σπουδές του MBA: δομή της εταιρείας, στρατηγική, εταιρική κουλτούρα, μάρκετινγκ, λογιστική, χρηματοοικονομικά, διοίκηση ανθρωπίνων πόρων, διοίκηση πληροφοριακών συστημάτων, ηθική, λειτουργία διεθνών αγορών. Βέβαια, παρότι υπάρχει ένας βασικός κορμός, το πρόγραμμα σπουδών κάθε MBA μπορεί να ποικίλλει ανάλογα με το πανεπιστήμιο.

Ως προς την οργάνωση των μεταπτυχιακών σπουδών διεθνώς έχει καθιερωθεί ο διαχωρισμός που ακολουθεί το αγγλοσαξονικό εκπαιδευτικό σύστημα. Bάσει αυτού οι μεταπτυχιακοί τίτλοι διακρίνονται ανάλογα με το επίπεδο εμβάθυνσης σε Certificate και Diploma, σε Master και διδακτορικό. Τα Master διακρίνονται ανάλογα με το είδος εξειδίκευσης σε Master of Science (MSc), σε Master of Arts (MA) και σε Master of Business Administration (MBA). Τα διδακτορικά με βάση το ίδιο κριτήριο διακρίνονται σε PhD (Philosophy Doctor) και σε DΒΑ (Doctor in Business Administration). Eιδικότερα:

To Certificate (Βεβαίωση Σπουδών) χορηγείται για απόκτηση περιορισμένης εμβέλειας ειδικών γνώσεων.
Το Diploma χορηγείται είτε για συμπλήρωση ενός εκτενέστερου κύκλου σπουδών (συνήθως 6 - 8 μηνών), το οποίο συχνά προσφέρει τη δυνατότητα σε άτομα με πρακτική εμπειρία για συνέχιση σπουδών απόκτησης Master.
Τα Master παρουσιάζουν μεγαλύτερη ποικιλία και αποτελούν το βασικότερο στάδιο των μεταπτυχιακών σπουδών. Tο MSc (Master of Science in…, η ελληνική μετάφρασή του) είναι ο μεταπτυχιακός τίτλος που προσφέρει ειδικότερες γνώσεις σε έναν υποτομέα επιστήμης ή σε μια ειδική επιχειρησιακή λειτουργία ή δραστηριότητα.
Tο MA (Master of Arts in…) προσφέρει εξειδίκευση σε τομέα της επιστήμης ή επιχειρησιακή λειτουργία, αλλά είναι περισσότερο θεωρητικό παρά πρακτικό από το MSc και δεν μπαίνει σε βάθος στις εφαρμογές και συνήθως αποτελεί κάπως ευκολότερο τρόπο απόκτησης Master.
Το ΜΒΑ (Master of Business Administration) δίνει τη δυνατότητα σε άτομα συνήθως με κάποια πείρα στον τομέα δραστηριότητάς τους και κάποια ηλικιακή ωριμότητα να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις υψηλότερων διοικητικών θέσεων μέσα στην ιεραρχία επιχειρήσεων - οργανισμών.
Aυτοί οι μεταπτυχιακοί τίτλοι δεν αποτελούν υποχρεωτικά συνέχεια της ίδιας επιστημονικής κατεύθυνσης ή ειδικότητας με τις προπτυχιακές γνώσεις ενός ατόμου. Αυτό όμως συμβαίνει εντονότερα στα ΜΒΑ, όπου κάποιος, άσχετα με το πρώτο του πτυχίο (π.χ. οικονομικά, ανθρωπιστικές επιστήμες, νομική, θετικές επιστήμες, ιατρική, μηχανική κ.λπ.) έχει ως στόχο να του δώσει τα γνωστικά εφόδια ώστε να μπορεί καλύτερα από υψηλότερα επίπεδα να διοικήσει και να συντονίσει τις ποικίλες λειτουργίες αντίστοιχων με την ειδικότητά του εταιρειών.

Παράλληλα, εκτός από το γενικό ΜΒΑ, πολλά Πανεπιστήμια προσφέρουν και ΜΒΑ με ειδίκευση σε κάποιο τομέα (π.χ. marketing, χρηματοοικονομικά, ανθρώπινο δυναμικό, ναυτιλιακά, τουρισμό). Τα προγράμματα αυτά έχουν ως στόχο να βοηθήσουν τους αντίστοιχους σπουδαστές πέρα από τις γνώσεις του γενικού ΜΒΑ να αποκτήσουν και κάποια εμβάθυνση στην αντίστοιχη ειδικότητα.

Τα διδακτορικά PhD αποκτώνται κυρίως με εμβάθυνση σε κάποιο ειδικό θέμα μιας επιστήμης μέσω διδακτορικής διατριβής και εμπειρικής έρευνας.

Τέλος, το DBA είναι το επιστέγασμα περισσότερο εφαρμοσμένης γνώσης σε θέματα διοίκησης και χορηγείται από τα Business Schools.

Γιατί επιλέγουν οι Ελληνες ΜΒΑ
Οι οκτώ στους δέκα προτιμούν μεταπτυχιακό στη διοίκηση επιχειρήσεων για τις επαγγελματικές προοπτικές τους. Ενας στους δύο για βελτίωση δεξιοτήτων.

Στην Ελλάδα τα πράγματα όλο και δυσκολεύουν στην αγορά εργασίας, γι’ αυτό και πολλοί θέλουν να ενισχύσουν τα επαγγελματικά τους προσόντα είτε αναζητούν την πρώτη τους εργασία είτε έχουν κάνει ήδη τα πρώτα επαγγελματικά τους βήματα. Ο προσφορότερος τρόπος είναι η απόκτηση ενός μεταπτυχιακού τίτλου. «Στη δουλειά μου δεν φτάνει μόνο το ένα πτυχίο. Γύρω μας υπάρχουν συνάδελφοι με πολλά πτυχία», μας ανέφερε η 31χρονη Ιωάννα Σακέττα, η οποία εργάζεται σε πολυεθνική καπνοβιομηχανία. Παρακολουθεί το μεταπτυχιακό με τίτλο «Μάρκετινγκ, Επικοινωνία και Νέες τεχνολογίες για στελέχη επιχειρήσεων» στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. «Ας μην ξεχνάμε επίσης τη σημασία της ενημέρωσης πάνω στον επιστημονικό σου τομέα. Η γνώση απαξιώνεται πολύ γρήγορα πλέον», προσθέτει η κ. Σακέττα.

Ανάλογα είναι τα συμπερασμάτα που προκύπτουν από τη διεθνή έρευνα της εταιρείας Quacquarelli Symonds (QS) που πραγματοποιήθηκε μέσα στο 2005, σε 25 χώρες απ’ όλο τον κόσμο, και στην οποία συμμετείχαν 3.934 άτομα (ήδη εργαζόμενοι ή όχι), με μέσο όρο ηλικίας τα 26,5 χρόνια.

Από τα αποτελέσματα για τη χώρα μας, προκύπτει ότι το 79% των Ελλήνων που επιθυμούν να κάνουν μεταπτυχιακές σπουδές, προτιμούν τη διοίκηση επιχειρήσεων, το διάσημο ΜΒΑ. Τα χρηματοοικονομικά αντικείμενα είναι –με διαφορά πάντως από την πρώτη– η δεύτερη επιλογή των Ελλήνων, με ποσοστό 49%, ενώ μόλις το 13% ενδιαφέρεται για μεταπτυχιακό στις κοινωνικές επιστήμες ή στις διεθνείς σχέσεις.

Το 81% των Ελλήνων δήλωσαν ότι θέλουν να κάνουν μεταπτυχιακό στη διοίκηση επιχειρήσεων για να βελτιώσουν τις επαγγελματικές τους προοπτικές. Σχεδόν ένας στους δύο –ακριβές ποσοστό 55%–Ελληνες απάντησε ότι θα κάνει μεταπτυχιακό για να βελτιώσει τις δεξιότητές του. Το 34% εκτιμά ότι η απόκτηση μεταπτυχιακού τίτλου θα βοηθήσει στην αλλαγή τομέα απασχόλησης ή καριέρας - δίδεται ως απάντηση. Εκπαιδευτικούς λόγους επικαλέσθηκε το 30% των Ελλήνων. Ας μην ξεχνάμε ότι ο μεταπτυχιακός τίτλος είναι απαραίτητος για την απόκτηση διδακτορικού, που οδηγεί σε ακαδημαϊκή καριέρα.

Οι γυναίκες και το ΜΒΑ
Ταυτόχρονα, αυξάνεται το ενδιαφέρον των γυναικών για σπουδές στη διοίκηση επιχειρήσεων. O εκδότης του TopMBA Career Guide, κ. Nούντζιο Kουακουαρέλι χαρακτηρίζει την αύξηση των γυναικών που παρακολουθούν MBA ως ένα σημάδι ότι οι γυναίκες αναγνωρίζουν πλέον ότι το MBA είναι ένας τρόπος να αποδείξουν την ικανότητά τους για να καταλάβουν θέσεις στην ανώτερη διοικητική ιεραρχία. Oι λόγοι για τους οποίους οι γυναίκες επιλέγουν το MBA είναι πολλοί. Σύμφωνα με τα στοιχεία έρευνας που παρουσιάστηκε στο QS TopMBA.com, το 72% των γυναικών δήλωσε ότι παρακολούθησε MBA για να βελτιώσει τις προοπτικές καριέρας, το 53% για επιπλέον προσόντα, το 39% για να αλλάξει καριέρα και το 28% για να βελτιώσει τις οικονομικές απολαβές.

Ο Τζένγκις Χαν και το ΜΒΑ
Ο πρύτανης του Nottingham Business School αναφέρεται στις μεθόδους διοίκησης των ισχυρών της ιστορίας

«Οι συνθήκες στην οικονομία και τον επιχειρηματικό κόσμο μεταβάλλονται. Γι’ αυτό και πρέπει να ανακαλύπτεις συνεχώς νέα προϊόντα», μας λέει ο πρύτανης του Nottingham Business School, κ. Baback Yazdani, ο οποίος είναι Ιρανοάγγλος. Μιλώντας μαζί του για τις νέες τάσεις στη διοίκηση επιχειρήσεων τονίζει ότι το βασικό είναι η αναζήτηση συνεχώς της καινοτομίας και η επιμόρφωση των ήδη αποφοίτων. Και σε αυτό πρέπει να στοχεύουν οι σχετικές σπουδές. «Πρόκειται ουσιαστικά για εναρμόνιση με τις τάσεις στην οικονομία. Ολα αλλάζουν τόσο γρήγορα, που ένα προϊόν γρήγορα ξεπερνιέται και αντικαθίσταται από κάποιο άλλο. Ετσι είναι και η γνώση που παρέχεται μέσα από την εκπαίδευση, η οποία βέβαια είναι ένα υψηλό λειτούργημα».

Στη συνομιλία μαζί του, μας τονίζει ότι ένα σύγχρονο πρόγραμμα σπουδών στη διοίκηση επιχειρήσεων πρέπει να «μαθαίνει» τους φοιτητές του να είναι οξυδερκείς ως προς τις επιχειρηματικές τάσεις, όμως ένα βασικό στοιχείο είναι η μελέτη των μεθόδων ισχυρών προσωπικοτήτων της ιστορίας. «Το ζητούμενο είναι να “διαβάσεις” τον Τζένγκις Χαν και να μάθεις από τα λάθη του», αναφέρει.

Ο ίδιος, βέβαια, εστιάζει και στην ομαδική δουλειά. Το MBA πρέπει να βοηθάει στη συμμετοχική εργασία. Κάτι στο οποίο μειονεκτούν οι Ελληνες, που είναι πολύ ανταγωνιστές και ατομικιστές», αναφέρει, καθώς γνωρίζει την ελληνική πραγματικότητα, αφού στο παρελθόν έχει εργασθεί σε ελληνικές επιχειρήσεις. Επίσης, καθώς είναι παντρεμένος με Ελληνίδα, επισκέπτεται τακτικά τη χώρα μας και διατηρηθεί επαφές με τον επιχειρηματικό κόσμο.

Ο κ. Baback Yazdani τονίζει επίσης ότι μία από τις νέες τάσεις των μεταπτυχιακών προγραμμάτων στη διοίκηση επιχειρήσεων, που προσφέρονται στα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια, είναι το άνοιγμά τους σε αλλοδαπούς φοιτητές. Αλλωστε, βασικός στόχος της Ευρώπης είναι ενισχύσει το ρεύμα της φοιτητικής μετανάστευσης από τις αναπτυσσόμενες χώρες, το μεγαλύτερο μέρος της οποίας τώρα εισπράττουν οι ΗΠΑ.

Στο πλαίσιο του στόχου αυτού είναι και η επέκταση των ευρωπαϊκών πανεπιστημίων σε ξένες χώρες είτε με την ίδρυση παραρτημάτων είτε με την συνεργασία με εγχώρια εκπαιδευτικά ιδρύματα μέσω της μεθόδου του franchising. Μία τακτική την οποία έχουν αναπτύξει πολλά βρετανικά ιδρύματα, αλλά επικρίνεται από πολλούς με το επιχείρημα ότι αντιμετωπίζει την εκπαίδευση ως εμπόρευμα και όχι στις ακαδημαϊκές διαστάσεις της. «Στα ιδρύματα που συνεργαζόμαστε βάζουμε κριτήρια λειτουργίας ισάξια με τα δικά μας. Βλέπουμε τις συνεργασίες μας με κολέγια του εξωτερικού σαν μία στρατηγική κίνηση και όχι σαν κάτι προσωρινό. Κάτι τέτοιο είναι εκτός των ακαδημαϊκών στόχων που πρέπει να έχει ένα ίδρυμα», καταλήγει.

Οι νέες τάσεις στο ΜΒΑ
Ο Ραφαήλ Μάρκελλος, καθηγητής στο MBA International του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, μιλάει στην «Κ»

Διεθνοποίηση σπουδών, προσανατολισμός προς τις αναπτυσσόμενες αγορές, ανάπτυξη και άλλων δεξιοτήτων (π.χ. στρατηγική σκέψη, ηγεσία) είναι οι βασικοί άξονες στους οποίους κινούνται οι σπουδές στη Διοίκηση Επιχειρήσεων, και πιο εξειδικευμένα τα μεταπτυχιακά του τομέα. Αυτό μας ανέφερε ο κ. Ραφαήλ Μάρκελλος, επίκουρος καθηγητής στο τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας και συντονιστής Διεθνών Σχέσεων στο MBA International του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, το οποίο πέρυσι ήταν 10ο στη λίστα του περιοδικού ReportED, The Education Magazine. Πρώτευσε το London Business School.

Ποιες είναι οι τάσεις σήμερα στις σπουδές στη Διοίκηση Επιχειρήσεων;
Υπάρχει σαφής τάση τα τελευταία χρόνια για διεθνοποίηση των σπουδών MBA. Tα προγράμματα σπουδών και η κουλτούρα των πανεπιστημίων και των φοιτητών στις αγγλοσαξονικές χώρες της Μ. Βρετανίας και της Β. Αμερικής δεν ταιριάζουν τόσο πια στις νέες ανάγκες των επιχειρήσεων και των εργαζομένων στις αναπτυσσόμενες χώρες, για παράδειγμα, της Ασίας και των Βαλκανίων. Οι φοιτητές MBA θέλουν να αποκτήσουν άμεσα εφαρμόσιμες γνώσεις και εργαλεία διοίκησης και να χτίσουν ένα δίκτυο γνωριμιών με αποφοίτους που θα χρησιμοποιήσουν στην επαγγελματική τους ζωή. Αυτά αντανακλώνται και στα προγράμματα διεθνών συνεργασιών και ανταλλαγών που πλέον οι περισσότερες σχολές διοίκησης έχουν καθιερώσει. Για παράδειγμα, το MBA International του ΟΠΑ έχει οργανώσει μια σειρά από επιτυχημένα τέτοια προγράμματα ανταλλαγών και διεθνών συνεργασιών με πολλά κορυφαία business schools σε όλο τον κόσμο. Ταυτόχρονα, έχει πολλούς επιφανείς επισκέπτες καθηγητές, οι οποίοι μπορούν να μεταφέρουν αποτελεσματικά εξειδικευμένες γνώσεις, εμπειρίες και την επιχειρηματική κουλτούρα από χώρες όπως η Κίνα ή η Ινδία. Τέλος, οι καθηγητές του MBA International έχουν αναπτύξει και διδάσκουν μια σειρά από εξειδικευμένα case studies για επιχειρήσεις στην Ελλάδα, στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, στη Ρωσία αλλά και στην Ασία. Από την πλευρά της προσφοράς εκπαιδευτικών προγραμμάτων, ο ανταγωνισμός έχει ενταθεί σημαντικά μεταξύ των πανεπιστημίων για την προσέλκυση των καλύτερων φοιτητών και καθηγητών από την παγκόσμια δεξαμενή. Οι αναπτυσσόμενες χώρες της Ασίας και της Ευρώπης έχουν πια μπει δυναμικά στο χώρο των σπουδών MBA. Επίσης, υπάρχει αυξανόμενο ενδιαφέρον των πανεπιστημίων να αναπτύξουν στο πλαίσιο του MBA τα λεγόμενα «soft skills» (διαπροσωπικές δεξιότητες) των φοιτητών και την ικανότητά τους για ξενόγλωσση επικοινωνία. Χαρακτηριστικά αναφέρω τo Personal Skills Development Πρόγραμμα (PSD) του MBA International, το οποίο παρακολουθούν οι φοιτητές κατά τη διάρκεια του MBA και στοχεύει στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων για επικοινωνία, στρατηγική σκέψη, ηγεσία, συνεργασία, διαπραγμάτευση κ.ά. Σχετικά επίσης είναι και τα προγράμματα ξένων γλωσσών στο πλαίσιο του MBA International, τα οποία καλούνται να παρακολουθήσουν οι φοιτητές ώστε να έχουν τη δυνατότητα να επικοινωνούν σε τουλάχιστον δύο γλώσσες, αφού αποφοιτήσουν.

Υπάρχει κορεσμός στα προγράμματα ΜΒΑ;
Τα πρόσφατα στοιχεία δείχνουν μάλλον το αντίθετο. Αυτό που είναι σίγουρο είναι ότι το MBA από ένα κορυφαίο πανεπιστήμιο δεν θα χάσει ποτέ την αξία του και θα παραμείνει περιζήτητο από φοιτητές και επιχειρήσεις. Πέραν τούτου, υπάρχει μια κυκλικότητα από χρονιά σε χρονιά σε εγχώρια και παγκόσμια βάση, αντίστοιχα. Οι περισσότεροι συμφωνούν όμως ότι το MBA ταιριάζει με τις ανάγκες και τη φύση της οικονομίας και των εργαζομένων και ότι μακροχρόνια θα παραμείνει ένα από τα πλέον αποτελεσματικά μέσα επαγγελματικής, προσωπικής και επιχειρηματικής ανάπτυξης.

Τα βήματα για την εγγραφή σε ΜΒΑ
Αρκετά ΑΕΙ δεν ζητούν πρώτο πτυχίο αν ο αιτών έχει πολλά χρόνια προϋπηρεσίας σε διοικητικές θέσεις εταιρειών.
Του δρος Κωνσταντίνου Κυρίτση*

Oι προϋποθέσεις εισαγωγής (και η αίτηση) για ένα πρόγραμμα MBA (Masters in Business Administration) δεν είναι ίδιες για όλα τα πανεπιστήμια του κόσμου, όπως δεν είναι ίδια και τα προγράμματα ΜΒΑ. Για παράδειγμα, υπάρχουν πολλά προγράμματα EMBA (Executive MBA), τα οποία απαιτούν περισσότερα χρόνια προϋπηρεσίας (8 - 10 συνήθως) σε υψηλές διοικητικές θέσεις παρά καλή βαθμολογία πρώτου πτυχίου. Υπάρχουν επίσης προγράμματα που προσφέρονται από απόσταση στα Ελληνικά (για αυτά που προσφέρονται στη χώρα μας), οπότε η προϋπόθεση πιστοποιητικού της Αγγλικής δεν ισχύει. Να ξέρετε, τέλος, ότι αρκετές από τις κορυφαίες σχολές διοίκησης επιχειρήσεων απαιτούν ικανοποιητικό σκορ στο GMAT (Graduate Management Admissions Test - http://www.gmat.org/), καθώς και συγγραφή εργασιών με θέματα σχετικά με τη διοίκηση.

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι πολλά πανεπιστήμια δεν προϋποθέτουν πρώτο πτυχίο (bachelor) αν ο αιτών έχει πολλά χρόνια προϋπηρεσίας (π.χ. 10 έτη) σε διοικητικές θέσεις πολυεθνικών εταιρειών. Τέλος, θα πρέπει να γνωρίζετε ότι υπάρχουν πολλές διαφορές στις προϋποθέσεις εγγραφής αμερικανικών και βρετανικών πανεπιστημίων.

ΒΗΜΑ - ΒΗΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΙΤΗΣΗ
Στη λίστα που ακολουθεί γίνεται μια προσπάθεια καταγραφής των βασικών προϋποθέσεων για την εγγραφή σε ένα MBA:

Αναζήτηση των καταλυτικών ημερομηνιών (application deadlines). Σε πολλά πανεπιστήμια είναι ένα έτος πριν από την έναρξη του προγράμματος, ενώ σε άλλα έξι μήνες πριν. Κάποια προγράμματα από απόσταση (distance learning) στη χώρα μας δέχονται έως και ένα μήνα πριν από την έναρξη αν δεν έχει συμπληρωθεί ο αριθμός των συμμετεχόντων.
Αντίγραφο αναλυτικής βαθμολογίας & πτυχίου (Transcript) & Degree. Και τα δύο αυτά θα πρέπει να είναι μεταφρασμένα / επικυρωμένα επίσημα αν είναι από ελληνικό φορέα / ίδρυμα. Η μετάφραση μπορεί να γίνει στο Βρετανικό Συμβούλιο, στο μεταφραστικό τμήμα του υπουργείου Εξωτερικών και σε συγκεκριμένα νομικά γραφεία αν σταλούν σε ξένο φορέα. Αν έχετε μεγάλη προϋπηρεσία, αλλά δεν έχετε πτυχίο, η αίτηση μπορεί να γίνει κανονικά.
Πιστοποιητικό αγγλικής γλώσσας - Αν πρόκειται για ξενόγλωσσο πρόγραμμα στην Ελλάδα ή το εξωτερικό. Αν εκκρεμεί η εξέταση, θα πρέπει να αναφέρεται αυτό στην αίτηση με την ένδειξη «Pending» και την ημερομηνία που αναμένονται τα αποτελέσματα. Τώρα με τα νέα συστήματα εξετάσεων TOEFL & IELTS, τα αποτελέσματα δεν αργούν περισσότερο από 1 μήνα περίπου.
Συστατικές επιστολές από καθηγητές και εργοδότες. Πολλά πανεπιστήμια απαιτούν 1 - 2 από καθηγητές και μία τουλάχιστον από εργοδότη. Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι οι καθηγητές αλλά και οι εργοδότες δεν έχουν υποχρέωση να σας δώσουν συστατική επιστολή.
Βεβαίωση τράπεζας ή sponsor για την κάλυψη των διδάκτρων. Στις περισσότερες περιπτώσεις στην Ελλάδα, ο γονιός μπορεί να υπογράψει μία υπεύθυνη δήλωση ή η διεύθυνση προσωπικού της εταιρείας που θα χορηγήσει τον υπάλληλο.
Προετοιμασία κειμένων. Σε πολλές περιπτώσεις πολλά πανεπιστήμια απαιτούν και την προετοιμασία κειμένων με σχετική θεματολογία του κλάδου που σας ενδιαφέρει, εκτός από τα «κλασσικά» κείμενα που εξηγούν τους λόγους της επιλογής του κλάδου και του ιδρύματος. Οι εργασίες για πολλά από τα κορυφαία αμερικανικά πανεπιστήμια είναι των 1.500 λέξεων.
Προετοιμασία για το GMAT (ιδίως για τα αμερικανικά πανεπιστήμια και πολλά από τα ευρωπαϊκά).
VISA (για σπουδές στις ΗΠΑ).
Συνέντευξη (αν ζητηθεί).
Βιογραφικό (αν ζητηθεί).
Τέλος, θα πρέπει να εξασφαλίσετε και τόπο διαμονής (accommodation) αν πρόκειται να φύγετε για το εξωτερικό, κάτι το οποίο γίνεται αμέσως μετά την αποδοχή της αίτησής σας και όχι κατά τη διάρκεια της αίτησης. Αυτός είναι και ένας λόγος παραπάνω να ξεκινήσετε τις διαδικασίες νωρίτερα. Ενα πρόγραμμα ΜΒΑ στην Αμερική διαρκεί συνήθως δύο έτη σε πλήρη φοίτηση (τέσσερα εξάμηνα), ενώ στη Μεγάλη Βρετανία (σε σχεδόν όλα τα πανεπιστήμια) ένα έτος (σε πλήρη φοίτηση). Αν παρακολουθείτε με μερική φοίτηση (part - time) τότε διπλασιάζεται ο χρόνος.

*Head, PwC Academy by PricewaterhouseCoopers, ιδρυτή StudySmart.gr & StudyPedia.gr και συγγραφέα του ετήσιου Οδηγού Σπουδών της StudySmart.

Τα κριτήρια επιλογής ΜΒΑ
Σε μεγάλο βαθμό η αξία ενός MBA αντανακλάται στην καριέρα των αποφοίτων του.
Του Ραφαήλ Μάρκελλου*
 
  
Οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να αφιερώσουν σημαντικό χρόνο σε έρευνα για την επιλογή του MBA. Το Διαδίκτυο, η πληροφόρηση που παρέχουν τα προγράμματα ΑΕΙ και κάποια αφιερώματα στον Τύπο αποτελούν πολύτιμες πηγές πληροφοριών. Εν τέλει κάποιος θα κρίνει ανάλογα με τους επαγγελματικούς και προσωπικούς στόχους του. Ορισμένα βασικά κριτήρια είναι:
  • Πιστοποίηση: Η πιστοποίηση από κάποιον διεθνή οργανισμό αποτελεί γενική «εγγύηση» ποιότητας. Το Association of MBAs (AMBA) αποτελεί τον πιο έγκριτο φορέα πιστοποίησης.
    Κριτήρια Εισαγωγής: Η αυστηρότητά τους, ιδιαίτερα της εργασιακής εμπειρίας και του GMAT, αντανακλά σε μεγάλο βαθμό την αξιοπιστία ενός προγράμματος.
  • Κόστος Σπουδών: Σε κάποια προγράμματα των ΗΠΑ μπορεί να ξεπεράσει τα 200.000 δολάρια. Πάντως προσφέρονται συνήθως δάνεια σπουδών. Το ύψος των διδάκτρων δεν αντανακλά πάντα την ποιότητα σπουδών καθώς κάποια ΑΕΙ λειτουργούν με όρους επιχειρηματικούς, ενώ άλλα αντιμετωπίζουν έξοδα για πολυτελείς εγκαταστάσεις και marketing.
  • Διεθνοποίηση: Αποτελεί ένδειξη ποιότητας για ένα πρόγραμμα το να καταφέρνει να προσελκύει αρκετούς αλλοδαπούς φοιτητές.
  • Πρόγραμμα Σπουδών: Τα περισσότερα MBA έχουν παρόμοια μαθήματα κορμού, αλλά διαφέρουν στη δυνατότητα ειδίκευσης, τα μαθήματα επιλογής, την πρακτική εξάσκηση. Είναι σημαντικό να προσφέρονται μαθήματα προσωπικής ανάπτυξης.
  • Δυνατότητες δικτύωσης: Η ύπαρξη οργανωμένου δικτύου αποφοίτων είναι σημαντική. Σε μεγάλο βαθμό η αξία ενός MBA αντανακλάται στην καριέρα των αποφοίτων του.
  • Κατάταξη σε λίστες: Υπάρχει ολόκληρη βιομηχανία συγκριτικής αξιολόγησης ΑΕΙ και προγραμμάτων MBA. Οι σχετικές έρευνες διεξάγονται από ΜΜΕ (π.χ. Times, FT, Economist, Business Week, Der Spiegel) ή άλλους φορείς (π.χ. Πανεπιστήμιο Shanghai, ReportED). Χρήσιμα συμπεράσματα εξάγονται και από στοιχεία εξειδικευμένων οργανισμών (π.χ. SSRN, GMAC).
    * Επίκουρος Καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και Συντονιστής Διεθνών Σχέσεων του MBA International του ΟΠΑ.
Πόσα κερδίζει ένας απόφοιτος πανεπιστημίου στη διάρκεια της ζωής του
Μεγάλη η διαφορά στους μισθούς μεταξύ πτυχιούχων πανεπιστημίου και μη - πτυχιούχων διαπιστώνει ο ΟΟΣΑ.
 
Το πανεπιστήμιο προσφέρει πολλά περισσότερα από μία ευκαιρία για μερικά χρόνια άνετης και πλούσιας ζωής. Μία νέα έκθεση του ΟΟΣΑ προσπαθεί να υπολογίσει πόσα περισσότερα χρήματα κερδίζουν οι πτυχιούχοι πανεπιστημίου σε σχέση με εκείνους που μπαίνουν στην αγορά εργασίας χωρίς κάποιο δίπλωμα. Στην Αμερική ένας απόφοιτος θα έχει μισθούς υψηλότερους κατά 370.000 δολάρια από τους μη-απόφοιτους. Ξεπληρώνουν δηλαδή με κάποιο τρόπο την ακριβή τους επένδυση στις πανεπιστημιακές σπουδές. Για τις γυναίκες ωστόσο, το αντίστοιχο κέρδος είναι 229.000 δολάρια.
Από την άλλη πλευρά στη Νότια Κορέα και την Ισπανία οι γυναίκες πτυχιούχοι κερδίζουν πολλοί περισσότερα χρήματα από τους άνδρες συναδέλφους τους. Εν τω μεταξύ, στην Τουρκία η διαφορά στους μισθούς μεταξύ των πτυχιούχων και μη-πτυχιούχων είναι λιγότερη από 100.000 ευρώ, ενώ η διαφορά στους μισθούς αντρών και γυναικών είναι αμελητέα.
 
Εκπαιδευτικοί φορείς που προσφέρουν ΜΒΑ στην Ελλάδα 
Στο πλαίσιο του αφιερώματος της «K» για τα μεταπτυχιακά στη Διοίκηση Επιχειρήσεων, καταγράψαμε τα σχετικά προγράμματα που προσφέρονται στην Eλλάδα από τα δημόσια ΑΕΙ όσο και από ιδιωτικούς φορείς, πολλοί εκ των οποίων συνεργάζονται με ΑΕΙ του εξωτερικού. Nα τονισθεί ότι ενδέχεται -χωρίς σκοπιμότητα- να μην έχει συμπεριληφθεί κάποιος φορέας που οργανώνει ήδη MBA και ότι δεν υπήρξε αξιολογική κατάταξη στην παρουσίαση των φορέων.
 

Πηγή: " www.look4studies.com "

 

aggelies
ergasia
 
chios
chios
 
 kepea
 
 
 

 

Η ιστοσελίδα chiosjobs.gr ανήκει στην Περιφερειακή Ενότητα Χίου
Copyright © 2012 - Π.Ε.Χίου - Redesigned by Tetteris Michael