Η «άνοιξη» των 9 τμημάτων Προσχολικής Αγωγής


pvaigaiou

 
 
 

Η «άνοιξη» των 9 τμημάτων Προσχολικής Αγωγής

 
     Μέχρι το 2002 ήταν οι φτωχοί συγγενείς του μηχανογραφικού δελτίου. Από το 2003, όμως, και μετά διανύουν περίοδο παρατεταμένης «άνοιξης».
10/3/2010
     Τα 19 αυτά τμήματα παίρνουν τα πάνω τους και ως προς τιςβάσεις εισαγωγής που καλπάζουν και ως προς τις πρώτες προτιμήσεις που ειδικά ως προς τα παιδαγωγικά κρατούν τις δύο πρώτες θέσεις. Θα κάνουμε σήμερα ένα «ζουμ» για να δούμε από κοντά τα μεγέθη και τα αίτια της διαρκούς «έκρηξής» τους.
     Γα τρίτη συνεχόμενη χρονιά σημείωσαν εντυπωσιακή άνοδο των βάσεων εισαγωγής τα 9 τμήματα Νηπιαγωγών. Άνοδος που κυμάνθηκε από 344 μέχρι 725 μόρια, ενώ η αντίστοιχη του 2008 από 651 έως 797 μόρια. Τα άλλοτε «άσημα» και χαμηλόβαθμα τμήματα Νηπιαγωγών έκαναν φέτος ακόμα ένα άλμα. τμημάτων στο σύνολο των 521! άσεις εισαγωγής τους κυμάνθηκαν σε υψηλά επίπεδα από 16.537 μόρια στο τμήμα Δυτικής Μακεδονίας (Φλώρινας) έως 17.877 στο αντίστοιχο της Θεσσαλονίκης. Και να σκεφτεί κανείς ότι πριν από μερικά χρόνια κυμαίνονταν στις χαμηλές βαθμολογικές κλίμακες, αφού μόνο τα τμήματα Αθήνας και Θεσσαλονίκης ξεπερνούσαν τα 14.000 μόρια, ενώ αρκετά βρίσκονταν κάτω από τα 12.000 (σχετικός πίνακας).
 
Η υποχρεωτική εκπαίδευση
     Πού οφείλεται, άραγε, αυτή η «έκρηξη» των τμημάτων Νηπιαγωγών; Είναι χαρακτηριστικό ότι τα τμήματα Θεσσαλονίκης και Αθήνας με 430 και 417 πρώτες προτιμήσεις αντίστοιχα παρουσιάζονται σε υψηλές θέσεις 24η και 26η του πίνακα με τα περιζήτητα τμήματα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
     Είναι αλήθεια ότι η άνοδος της ζήτησης των δασκάλων με την καθιέρωση του ολοήμερου σχολείου και η γρήγορη απορρόφησή τους δημιούργησε ευνοϊκό κλίμα για τα τμήματα Νηπιαγωγών. Είχε παρατηρηθεί τα τελευταία χρόνια ότι ένα σχετικά υψηλό ποσοστό υποψηφίων που δεν μπόρεσε να εισαχθεί στα τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης στρεφόταν προς τα «συγγενικά» τμήματα προσχολικής εκπαίδευσης.
     Το 2007, με την καθιέρωση της υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης για όλους τους 5χρονους, σηματοδοτεί την εντυπωσιακή πορεία ανόδου των τμημάτων Νηπιαγωγών που θα συνεχιστεί με πιο γρήγορους ρυθμούς τα επόμενα χρόνια. Κι αυτό γιατί αναμένεται να αυξηθούν εντυπωσιακά οι μαθητές των νηπιαγωγείων, με αποτέλεσμα να αυξηθούν και οι ρυθμοί απορρόφησης των Νηπιαγωγών σε πολύ υψηλά επίπεδα. Επιπλέον τα επόμενα χρόνια αναμένεται να αποχωρήσει μεγάλος αριθμός Νηπιαγωγών, λόγω συνταξιοδότησης, αφού στις αρχές της δεκαετίας του 80 είχαν γίνει μαζικοί διορισμοί. Έτσι, λογικό είναι να αυξηθούν οι ανάγκες για προσλήψεις Νηπιαγωγών.
     Στρατιές αδιόριστων Το παρόν, ωστόσο, προβληματίζει πολύ σοβαρά τους Νηπιαγωγούς γιατί η ανεργία και η ετεροαπασχόληση χρωματίζουν με τα πιο γκρίζα χρώματα το τοπίο της επαγγελματικής αποκατάστασης. Υπολογίζεται ότι οι αδιόριστοι Νηπιαγωγοί είναι περίπου 15.000. Την τετραετία 2003-06 η ετήσια εκροή ήταν κατά μέσο όρο 800-900, ενώ οι διορισμοί ήταν κατά μέσο όρο λιγότεροι από 600.
      Οι εγγεγραμμένοι φοιτητές στα τμήματα νηπιαγωγείων είναι σήμερα πάνω από 11.000, ενώ οι θέσεις που προκηρύσσονται στον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ είναι λίγες σε αναλογία με τον αριθμό των αιτήσεων. Τα επόμενα χρόνια η ετήσια εκροή νέων πτυχιούχων αναμένεται να είναι κατά μέσο όρο περίπου 800 νηπιαγωγοί.
     Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ κάνουν αίτηση πάνω από 7.000 Νηπιαγωγοί. Συγκεκριμένα το 2007 έκαναν αίτηση 7.670 για 2.580 θέσεις. Η αναλογία θέσεων-συμμετεχόντων διαμορφώθηκε τελικά στο 1:7. Ο τελικός αριθμός διοριστέων για το 2007-08 ανήλθε σε 800.
    Όμως ο αριθμός των διοριστέων μέσω ΑΣΕΠ μειώθηκε το 2009 σε 600 έναντι 960 το 2007. Η δε αναλογία συμμετεχόντων και προσφερόμενων θέσεων άλλαξε δραματικά σε 1:12.
     Η παρούσα αρνητική συγκυρία συμπληρώνεται από το Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης, που λόγω της οικονομικής κρίσης και των πιέσεων από την Κομισιόν και τους διεθνείς δανειοδοτικούς μηχανισμούς μειώνει δραστικά τους διορισμούς στη δημόσια εκπαίδευση (συνεπώς και των Νηπιαγωγών) σε ποσοστά μέχρι και 50%.
      Από την άλλη μεριά, μια διαφορετική στρατηγική αναγκών μπορεί να αλλάξει το εργασιακό τοπίο και οι προοπτικές επαγγελματικής αποκατάστασης να γίνουν ευοίωνες. Η υλοποίηση των αιτημάτων για πληρότητα στην υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση μπορεί να αναπτερώσει τις ελπίδες για ριζική αλλαγή στο τοπίο διορισμών. Οι προτάσεις του ΕΣΥΠ για επέκταση της υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής (Ιούνιος 2006) παρά την έντονη αμφισβήτησή «παράγουν» περισσότερες ανάγκες για Νηπιαγωγούς.
Το επάγγελμα
     Ο νηπιαγωγός ασχολείται με την εκπαίδευση και τη γενικότερη αγωγή των παιδιών προσχολικής ηλικίας.
     Πρόκειται για ένα πολύ υπεύθυνο και απαιτητικό επάγγελμα, καθώς ο νηπιαγωγός ουσιαστικά είναι το πρώτο πρόσωπο, μετά τον γονιό, που διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στη διαπαιδαγώγηση και κοινωνικοποίηση του παιδιού.
     Ο νηπιαγωγός έχει ανοιχτό αναλυτικό πρόγραμμα. Αυτό σημαίνει ότι έχει τη δυνατότητα να προετοιμάζει ο ίδιος ευχάριστες, ενδιαφέρουσες και παιδευτικές για τα μικρά παιδιά δραστηριότητες. Κατά τη διδασκαλία γίνεται χρήση διαφόρων εποπτικών μέσων, όπως εικόνων, παιχνιδιών, χαρτών κ.λπ.
ΟΙ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: Αν εξαιρέσει κανείς την επιβάρυνση από το άγχος που προκαλεί η μεγάλη ευθύνη φύλαξης πολλών νηπίων ταυτόχρονα, το επάγγελμα του νηπιαγωγού ασκείται κάτω από ικανοποιητικές εργασιακές συνθήκες.
      Ακόμη, όπως οι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων, οι νηπιαγωγοί έχουν το πλεονέκτημα του μειωμένου χρόνου εργασίας, στα όρια του σχολικού έτους - οι διακοπές τους δηλαδή είναι μακράς διαρκείας. Επίσης ελαφρύ είναι και το καθημερινό ωράριό τους, ιδίως των νηπιαγωγών που απασχολούνται στον δημόσιο τομέα..

Τα εργασιακά δικαιώματα

     Ο νηπιαγωγός είναι συνήθως μισθωτός του δημόσιου ή ιδιωτικού τομέα, καθώς μπορεί να εργάζεται αντίστοιχα σε δημόσιο ή ιδιωτικό νηπιαγωγείο. Για να προσληφθεί ως μόνιμος εκπαιδευτικός στο Δημόσιο, πρέπει να επιτύχει στον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ για τους εκπαιδευτικούς. Επίσης, οι νηπιαγωγοί έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν άδεια ίδρυσης δικού τους νηπιαγωγείου ή παιδικού σταθμού.

Οι απόφοιτοι των παιδαγωγικών τμημάτων Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης μπορούν να βρουν εργασία:

  • Σε δημόσια και ιδιωτικά νηπιαγωγεία και σε παιδικούς σταθμούς.
  • Σε νοσοκομεία και σε ιδρύματα φροντίδας για το παιδί.
  • Σε χώρους ψυχαγωγίας για το παιδί.
  • Ως παιδαγωγοί σε φορείς και οργανισμούς που ασχολούνται με το παιδί αυτής της ηλικίας.
  •  Σε παιδικές κατασκηνώσεις και άλλες εποχικές απασχολήσεις.

Οι μεταπτυχιακές σπουδές σίγουρα θα καταστήσουν τους αποφοίτους περισσότερο ανταγωνιστικούς στο σύγχρονο απαιτητικό περιβάλλον της εργασίας (ειδική εκπαίδευση, ειδική αγωγή κ.λπ.).

 ΓΙΩΡΓΟΣ Κ. ΚΑΒΒΑΔΙΑΣ
 

Πηγή: " www.ethnos.gr "

 

aggelies
ergasia
 
chios
chios
 
 kepea
 
 
 

Η ιστοσελίδα chiosjobs.gr ανήκει στην Περιφερειακή Ενότητα Χίου
Copyright © 2012 - Π.Ε.Χίου - Redesigned by Tetteris Michael